Toimintakertomus 2021

LAHDEN RATSASTAJAT RY
TOIMINTAKERTOMUS VUONNA 2021

1. YLEISTÄ
Takkulan ratsastuskoululla aloittanut yrittäjä Neea Kettunen ja hänen yrityksensä Takkulan Ratsastuskeskus Oy toimivat koko vuoden seuran hänelle vuokraamissa tiloissa, joissa hän myös järjesti ratsastuskoulutoimintaa. Seura osallistui ison maneesin pohjan kunnostukseen, ja sinne laitettiin loistava kuitupohja. Kilpailutoiminta oli melko aktiivista, vaikkakin korona aiheuttavat rajoitukset sotkivat vielä järjestelyjä. Takkulan tuoppi 2021 ratsastettiin sekä koulu- että esteratsastuksessa alue- ja kansallisena tasona kesällä.

2. JOHTOKUNTA
Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Kirsi Yrjölä, Terhi Makkonen rahaston hoitaja ja sihteeri, Tiina Boman varapuheenjohtaja sekä jäseninä Jaana Eliander (erosi syyskuussa), Hanna Lipiäinen, Johanna Manninen, Eira Rosberg. Varajäseninä johtokuntaan kuuluivat Anni Somerkallio ja Riikka Lainio. Anni Somerkallio toimi myös jäsensihteerinä.

2.1 KOKOUKSET
Johtokunta kokoontui 7 kertaa.Keväällä ja syksyllä pidettiin seuran sääntömääräiset kokoukset.

3. RATSASTUSKOULU
Seuralla ei ollut ratsastuskoulutoimintaa, vaan sitä pyöritti Takkulan Ratsastuskeskus Oy. Seura toimi läheisesti toiminnassa mukana, erityisesti kilpailevia ratsukoita tuettiin.

4. JÄSENISTÖ
Vuonna 2021 jäseniä oli 184, joista kunniajäseniä 3. Seniorijäsenten osuus kaikista jäsenistä oli noin 60 %.

5. VALMENNUSTOIMINTA
Valmennuksia piti vuoden aikana Takkulassa Suski Fagerström ja Anu Iivanainen esteillä sekä Kristiina Niemelä kouluratsastuksessa.

6.KERHOTOIMINTA
Takkulassa toimi kesällä seuran järjestämä heppailuleiri kahtena eri viikkona (ma-to). Leirien ohjaajat olivat PHLU:n avustuksen kautta työllistettyjä 16-18v. nuoria; Josefiina ja Pinja. Takkulassa toimi myös ponikerho yhteistyössä Takkulan Ratsastuskeskus Oy:n kanssa, jota vetivät koulutetut kerho-ohjaajat. Joulukuulle suunniteltu seuran ja yrittäjän yhteinen ”joulujuhla” jouduttiin perumaan koronasta johtuvien kokoontumisrajoitusten vuoksi.

7.KUNNOSSAPITO JA KEHITTÄMINEN

Vuoden 2021 aikana panostettiin paljon kunnossapitoon sekä Takkulan alueen kehittämiseen. Alkuvuodesta polkaistiin ison maneesin pohjan kunnostus -projekti, jota koordinoivat Kirsi Yrjölä sekä Johanna Manninen. Ison maneesin pohja kunnostettiin, ja sinne saatiin loistava kuitupohja. Mukava projektissa oli yhteistyökumppaneita; Hallahuhta (Geopat kuidun toimitus), Ralf Ajalin Oy (hiekan toimitus), Takkulan Ratsastuskeskus Oy, SRL, SLA, Tempotec Oy (koneet ja työt) ja Suomen Urheiluopiston liikuntapaikka-alan hoitajaopiskelijat (Vierumäki).

Seuralle palkattiin kaksi työmiestä työllistämistuen avulla toukokuussa auttamaan rakennusten ja kenttien kunnossapidosta. He ovat työskennelleet 25h/vko. Työtehtäviin on kuulunut mm. tallien remontoiminen, pienen kentän aitojen kunnostus, ylätalon asunnon kunnostus ja muut alueen kunnostustyöt.

8.KILPAILUTOIMINTA
Kilpailutoiminta oli jälleen runsasta. Kenttäkilpailut kesäkuussa, seuratason tallikilpailu cup pidettiin keväällä ja kesällä; 2 koulua ja 2 esteosakilpailua. Koronan vuoksi kolme kesälle suunniteltua kilpailua ei toteutunut.

Takkulan Tuoppi 2021 ratsastettiin heinäkuussa. Estekisat käytiin 9.-11.7.2021 ja koulutuoppi ratkottiin 23.-25.7.2021.

Elokuussa järjestimme Talent-cupin loppukilpailun sekä KesäMix-yhdistelmäkilpailu, jossa laskettiin yhteen sekä koulu- että esteosuuksien pisteet. Samoissa kilpailuissa oli Seuran Mestaruudet niin koulu- kuin esteratsastuksessa. Vuoden viimeiset estekilpailut pidettiin joulukussa seuratasolla.

Yhteensä kahdeksana viikonloppuna oli 1-3 päivän kilpailutapahtuma. Kilpailutulokset löytyvät  TÄÄLTÄ sekä TÄÄLTÄ

Pekka Särkiö suoritti SRL:n pronssisen ratsastusmerkin.

9.TIEDOTUS
Lahden ratsastajat tiedottivat omilla nettisivuilla www.lahdenratsastajat.fi, instagramissa ja facebookissa toiminnastaan.  Lisäksi Takkulassa 1-tallin ilmoitustaululla ilmoitettiin tapahtumista, valmennuksista, rataharjoituksista ja seuran kokouksista. Tiedottamisesta vastasi Anu Iivanainen. Kilpailutuloksia oli myös Etelä Suomen sanomissa. Kilpailukutsut olivat esillä SRL:n KIPA palvelussa.

10. KIRJANPITO
Kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä vastasi Vesamasa Oy.

11. VARAINHANKINTA
Perinteisten laita- ja maneesimainosten lisäksi seuralle kerättiin varoja myymällä mainostilaa ison maneesin seinälle. Pienten mainosten kappalehinta oli 200 euroa (sis. alv). Tällä hetkellä vuoden 2022 loppuun saakka olevia sponsorimainoksia on myyty 16 kpl (pienet), ja isoja maneesin seinällä olevia 3 kpl. Mainostilaa on myynnissä edelleen.

12. AVUSTUKSET
Työllistimme kaksi nuorta alle 18-vuotiasta pitämään leirejä kesällä kahdeksi viikoksi Takkulan tallilla. Heidän palkanmaksunsa saimme avustuksena PHLU:lta á 700€ yhteensä 1400€. Lahden Kaupunki vapautti seuran maavuokran maksusta ajalta 1.7.-31.12.2021, josta kertyi summa 3392€.

13.JÄSENILLE TUKEA KILPAILUMENESTYKSESTÄ
Menestyviä kilparatsukoita pyritään tukemaan taloudellisen tilanteen mukaan kilpailumenestyksen perusteella. Vuonna 2021 maksoimme tukea 222,05€.
Kilpailutukea saivat hakea kaikki kilpailuissa sijoituksia saavuttaneet ratsastajat . Menestyneimpänä ratsastajana palkittiin Iina Kauhanen. Hänen lisäkseen tukea hakivat ja saivat myös Anu Korjala sekä Camilla Ahokas.

14.MUU TOIMINTA
Tilasimme keväällä seuravaatteita.

15.KUNNIAMERKIT
Tänä vuonna ei myönnetty ansiomerkkejä